s%2C800%2C800-73a16d

Rozmowa z Agnieszką Surmą - Menedżerem Regionalnym DEKRA Polska

17 sie 2020

Dlaczego wybrała studia budowlane? Co skłoniło ją do pracy w DEKRA? Na czym polegają jej codzienne obowiązki? Którą z inwestycji, przy których pracowała, wspomina najbardziej? Na te i inne pytania odpowiada Agnieszka Surma, Menedżer Regionalny w DEKRA Polska.

 

DEKRA: Jak długo pracujesz w firmie DEKRA?

 

Agnieszka Surma, Menedżer Regionalny: Rozpoczęłam tu pracę w 2008 roku. Byłam wtedy po czwartym roku studiów i zostałam zatrudniona do „biegania po budowie” obiektu Bonarka City Center w Krakowie. Wkroczyłam wówczas na drogę zawodową koordynatora najemców. Przez 10 lat głównie zajmowałam się koordynacją najemców, a teraz od półtora roku pracuję na stanowisku Menedżera Regionalnego.

 

D: Ukończyłaś studia budowlane. Czy coś Cię skłoniło do wyboru tego kierunku jeszcze w szkole średniej?

 

AS: Tak, już w klasie maturalnej wiedziałam, że będę zdawać na budownictwo, ale wtedy miałam inne wyobrażenie o tym, co będę robić po tych studiach. Wtedy bardziej podobało mi się projektowanie, przeglądanie dokumentacji projektowej. Stąd też wybór kierunku, a później specjalizacji „Konstrukcje budowlane i inżynierskie”. Moja pierwsza praca była jednak związana z realizacją dużego przedsięwzięcia budowlanego i to właśnie w to wsiąkłam (śmiech). Podoba mi się praca w realizacji, ponieważ dużo się dzieje, są kontakty między ludźmi, na dużo rzeczy ma się wpływ. Wiem, że jestem uczestnikiem pewnego dużego procesu, jest to dużo ciekawsze niż siedzenie przy komputerze i rysowanie fragmentu konstrukcji. Sama koordynacja najemców jest interesująca, ponieważ koordynator zaczyna swoją pracę na bardzo wczesnym etapie realizacji inwestycji – na etapie planowania, wyboru generalnego wykonawcy. Koordynator najemców uczestniczy od etapu projektowania, przez przetarg na generalnego wykonawcę, aż do realizacji i oddania obiektu do użytkowania. Obserwowanie, jak ten proces przebiega, jest szalenie zajmujące i dlatego mnie to tak wciągnęło.

 

Agnieszka Surma DEKRA

Agnieszka Surma

 

D: Czy możesz opisać, jak wygląda Twój typowy dzień pracy?

 

AS: Kiedy pracowałam jako koordynator najemców, częściej musiałam być na budowie. Na etapie projektowym i dokumentacji nie jest to konieczne, ale później, w trakcie realizacji i udostępniania lokali najemcom, już tak. Koordynator najemców jest swego rodzaju łącznikiem między wynajmującym i budową a najemcą. Jeśli najemca ma specjalne wymagania, potrzebuje dostosować swój lokal, to my w pośredniczymy w tych uzgodnieniach od strony technicznej i pomagamy. To opis w olbrzymim skrócie oczywiście, ponieważ tych działań jest bardzo dużo. Teraz mój typowy dzień zaczyna się w biurze. Przy porannej kawie rozmawiamy ze współpracownikami na tematy bieżące, co słychać na różnych naszych inwestycjach. Pomaga to zorientować się w sytuacji i reagować. Aktualnie moja praca polega na przygotowywaniu ofert dla klientów; rozmawiam z podwykonawcami, z naszymi pracownikami, negocjuję ofertę, zajmuję się bieżącą organizacją. Następnie uruchamiamy inwestycję. Cały proces jest długi i moim zadaniem jest być do dyspozycji klienta do samego końca oraz pomagać, jeśli zajdzie taka potrzeba. Jednym z ważnych zadań jest certyfikacja zrównoważonego budownictwa, czyli BREEAM, LEED, HQE i WELL. Jestem audytorem HQE. Jestem również koordynatorem BREEAM i LEED oraz zajmuję się tymi usługami od strony sprzedaży.

 

D: DEKRA zajmuje się koordynacją i nadzorem na budowach. Czy możesz przybliżyć, na czym to dokładnie polega?

 

AS: Tak, występujemy m.in. w roli zarządzającego projektem. Oferujemy zarządzanie, nadzór inwestorski, koordynację techniczną prac. Często mamy w swoich zespołach kontrolerów kosztów, czyli osoby, które zajmują się stricte weryfikacją przerobów składanych przez wykonawców, ich roszczeń, wycen z tytułu prac dodatkowych. Klienci na początku proszą również o przygotowanie kosztorysu inwestycji na podstawie dokumentacji, którą dysponują. Zakres usług możliwych do wykonywania jest bardzo duży i trzeba się skupić na tym, czego klient potrzebuje i co sygnalizuje. Ostatnio często mamy zapotrzebowanie na udział lub przeprowadzenie procedury przetargowej na wybór wykonawcy, jak też na wykonanie technicznego due diligence. To, co DEKRA proponuje w swoich usługach, także nadzór inwestorski w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

 

D: W pracy masz kontakt z wieloma osobami i firmami, prawda?

 

AS: Tak, i to jest super! Jest oczywiście niekiedy problematyczne, ale jednak wnosi w każdy dzień coś innego, nie ma dwóch takich samych dni. Jest tyle podmiotów i ludzi, którzy mogą cię zaskoczyć, więc trzeba być na to przygotowanym.

 

D: Czyli tu każdy dzień właściwie może Cię zaskoczyć tym, co się wydarzy?

 

AS: Zgadza się, w tej pracy wszystko może się wydarzyć! Trzeba być przygotowanym na każdy scenariusz i umieć sobie radzić.

 

D: Jakie cechy powinna mieć osoba, która chciałaby rozpocząć swoją karierę jako koordynator najemców?

 

AS: Na pewno musi być otwarta na ludzi, otwarta na nowe doświadczenia i sytuacje. Osoba pracująca w naszym zespole musi patrzeć bardzo szeroko i nie może być zamknięta tylko na swoją branżę i swój odcinek pracy. Dodatkowo na pewno dobrze jest umieć sobie radzić z sytuacjami kryzysowymi, ponieważ i takie się pojawiają, niezależnie od tego jakie ma się doświadczenie i ile zrealizowanych projektów za sobą. Nie ma dwóch takich samych inwestycji.

 

D: Mamy już osobę, która ma odpowiednie wykształcenie oraz dodatkowe cechy i rozpoczyna swoją karierę zawodową w firmie DEKRA w zespole budowlanym. Jak może wyglądać jej rozwój? Czy może zrobić uprawnienia? Czy są one potrzebne?

 

AS: Do pracy na stanowisku np. koordynatora najemców uprawnienia nie są konieczne, ale już do pełnienia funkcji inspektora jak najbardziej tak. Uprawnienia budowlane w swojej branży można zdobyć pracując u nas praktycznie na każdym stanowisku. Można rozpocząć karierę na stanowisku inżyniera, a później zostać project managerem czy też rozpocząć pracę jako koordynator najemców, a później – po zdobyciu doświadczenia – samemu kierować pracą np. zespołu koordynatorów. Uważam, że dajemy duże możliwości, jeśli chodzi o rozwój zawodowy.

 

D: Jakie rady dałabyś osobie, która chciałaby rozpocząć pracę w zespole budowlanym?

 

AS: Przede wszystkim, aby młodzi ludzie się nie zamykali w tym, co znają, ponieważ możliwości są dużo szersze, niż to, czego się uczymy. Trzeba być otwartym na zmiany i na naukę. Rekrutując do naszego zespołu, zwracamy dużą uwagę na otwartość umysłu i chęci do nauki i umiejętność adaptacji.

 

D: Czy jakieś inwestycje szczególnie zapadły Ci w pamięć?

 

AS: Jeśli miałabym wyróżnić jedną, to pewnie tylko tę pierwszą: Bonarka City Center. To było zderzenie z rzeczywistością, z tym, jak się pracuje. Poza tym nie mam w pamięci jakiejś szczególnej inwestycji, ponieważ nie rozpatruję ich w tej kategorii. Często taka inwestycja trwa od roku do dwóch, gdzie tworzymy zespół i zżywamy się z ludźmi, z którymi pracujemy. Kiedy myślę o inwestycjach, które realizowałam, oprócz tego, że były interesujące pod względem inżynierskim, to przede wszystkim myślę w kategoriach zespołu ludzi, z którymi pracowałam. Wspominam to na zasadzie sentymentu, z chęcią wracam do tych chwil. Mamy super ekipę, część relacji koleżeńskich w pracy przeniosła się również na grunt prywatny – potworzyły się prawdziwe przyjaźnie (śmiech).

 

D: Co robisz po pracy? Masz jakieś hobby?

 

AS: Podróżowanie, przede wszystkim turystyka górska. Jesienią i wiosną wędrówki, a zimą narty, narty i jeszcze raz narty! W lecie dokładnie zastanawiam się, jak zaplanować urlop, aby maksymalnie go wykorzystać i odwiedzić nowe ciekawe miejsca (śmiech).

 

D: Dziękuję za rozmowę!

 

Rozmawiała Anna Bulska, Specjalista ds. Rekrutacji i Employer Brandingu, Grupa DEKRA w Polsce

 

 

Kontakt dla mediów

Rzecznik Prasowy DEKRA Polska sp. z o.o.
@ rzecznik.pl@dekra.com

Newsletter

Najnowsze informacje wprost do Twojej skrzynki e-mail...