s%2C800%2C800-fbd200

Kompleksowe zarządzanie procesem inwestycyjnym sklepu meblowego - case study

13 sie 2024

DEKRA Polska była odpowiedzialna za kompleksowe zarządzanie procesem inwestycyjnym wielkopowierzchniowego sklepu meblowego. Projekt został zakończony z sukcesem, przy jednoczesnym skutecznym monitorowaniu budżetu oraz zapewnieniu najwyższej jakości realizowanych prac.

 

Usługa:
Kompleksowe zarządzanie procesem inwestycyjnym sklepu meblowego.


Branża:
Budownictwo - obiekt handlowy


Wyzwanie:
Wielkopowierzchniowy sklep meblowy, w związku z przyjętą strategią dotyczącą odejścia od paliw kopalnych, poprawą efektywności energetycznej posiadanych nieruchomości oraz ograniczeniem emisji, stanął przed koniecznością kompleksowej modernizacji. Modernizacja obejmowała wzmocnienie konstrukcji, wymianę central wentylacyjnych wraz z podkonstrukcjami, wymianę poszycia dachowego ze świetlikami oraz dostosowanie i przebudowę instalacji budynków związanych z powyższymi działaniami.

DEKRA Polska odpowiadała za stworzenie planu realizacji inwestycji, koordynację i nadzór nad przebiegiem poszczególnych prac zgodnie z ich ustalonym harmonogramem. Do zadań specjalistów DEKRA należał także nadzór nad budżetem i jakością realizowanego projektu.

Dodatkowo, konieczne było zapewnienie, że wszystkie prace zostaną wykonane zgodnie z harmonogramem oraz w ramach przewidzianego budżetu. Na etapie realizacji prac cały zespół był zaangażowany w pomoc oraz nadzorowanie działań Generalnego Wykonawcy, zarówno w zakresie ich realizacji, jak i przygotowań. Zadanie powierzone specjalistom DEKRA oraz Generalnemu Wykonawcy zakładało przeprowadzenie działań w istniejącym sklepie przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości jego funkcjonowania. Realizowane prace miały być niezauważalne dla pracowników, jak i klientów sklepu.

Wymiana poszycia dachowego, wymiana central wentylacyjnych oraz rozbudowa węzła energetycznego to skomplikowane przedsięwzięcia, które stanowiły nie lada wyzwanie dla wszystkich zaangażowanych. Większość prac odbywała się w godzinach nocnych, co dodatkowo podkreślało złożoność i wymagania tego projektu. Wszystkie działania i przygotowania Generalnego Wykonawcy musiały być konsultowane z pracownikami sklepu oraz zweryfikowane przed ich rozpoczęciem, jak i po ich zakończeniu. Złożoność tych procesów skutkowała powstaniem kilkuset raportów generowanych przed i po zakończeniu prac, weryfikujących przygotowania GW do prac.


Rozwiązanie:
DEKRA Polska została wybrana w drodze przetargu przeprowadzonego przez klienta do zarządzania tym projektem. Jest to skutek wieloletniego doświadczenia w koordynacji skomplikowanych inwestycji budowlanych oraz nadzorze nad jakością i budżetem. Eksperci DEKRA odpowiadali za przygotowanie szczegółowego harmonogramu realizacji inwestycji, koordynację oraz nadzór nad przebiegiem poszczególnych robót.

Przed przystąpieniem do fazy realizacyjnej zespół DEKRA uczestniczył (od 04.2021 do 04.2022) w fazie przygotowawczej, która obejmowała uczestnictwo w spotkaniach projektowych w zakresie:

  1. omówienia koncepcji wzmocnienia dachu przy założeniu ograniczeniu ingerencji w wewnętrzną strukturę konstrukcji,
  2. dostosowania istniejących instalacji do nowych standardów związanych z wymianą central wentylacyjnych w oparciu o najnowsze wytyczne ograniczenia emisji,
  3. uszczegółowienie rozwiązań zawartych w projekcie do potrzeb realizacji przez wykonawców.


Następnie dokonano weryfikacji przesłanych projektów/koncepcji przez firmy projektowe z zakresu instalacji sanitarnych, instalacji elektrycznych, architektury oraz konstrukcji. W ostatnim etapie fazy przygotowawczej DEKRA brała czynny udział przy wyborze wykonawcy dla realizacji innowacyjnych rozwiązań przyjętych w dokumentacji projektowej. Prace obejmowały:

  1. aktualizację kosztorysów inwestorskich,
  2. pomoc w przetargu,
  3. udział w spotkaniach negocjacyjnych z oferentami,
  4. przygotowanie załączników do umowy z wybranym wykonawcą.



Nadzór DEKRA nad realizacją kluczowych zadań obejmował następujące prace:

  1. Wmocnienie konstrukcji budynku.
    Wzmocniono słupy stalowe konstrukcji na całej ich wysokości, co znacznie zwiększyło ich stateczność i pozwoliło umieścić platformy pod centrale wentylacyjne.
  2. Wykonanie platform nad połacią dachu, na centrale wentylacyjne.
    Konstrukcja kratownicowa oparta na istniejących słupach ma za zadanie przenieść obciążenie urządzeń na słupy. Wykonanie takiej konstrukcji pozwoliło również zminimalizować kolizje z klapami dymowymi, świetlikami czy też innymi otworami na dachu.
  3. Wzmocnienie konstrukcji dachu nad połacią.
    Wykonano wzmocnienia dachu po obu stronach platform pod centrale wentylacyjne na całej długości sklepu. Pozwoliło to dostosować konstrukcję dachu do nowych charakterystycznych obciążeń klimatycznych (śnieg, wiatr) oraz współczynników bezpieczeństwa.
  4. Wymiana warstw dachowych:
    Wymiana warstwy izolacyjnej z wełny mineralnej na płyty z piany PIR pozwoliła na:
    - Zmniejszenie współczynnika przenikania ciepła, co przekłada się na niższe koszty ogrzewania i klimatyzacji.
    - Zmniejszenie obciążenia warstwy termoizolacyjnej na konstrukcję dachu, gdyż płyta z piany PIR jest 9 razy lżejsza niż wełna mineralna.
    - Zwiększenie wytrzymałości mechanicznej i sztywności, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia pokrycia dachu.
  5. Wymiana central wentylacyjnych
    Zamontowano nowe centrale wentylacyjne nad powierzchnią dachu, zastosowano nowoczesne i bardzo wydajne wymienniki obrotowe oraz krzyżowe, co pozwala na duży odzysk ciepła z powietrza wywiewanego. Poprawiono wydajność wentylacji mechanicznej budynku oraz komfort cieplny.
  6. Dostosowanie istniejących instalacji wentylacji:
    Wykonano termoizolację istniejących kanałów wentylacyjnych wewnątrz całego sklepu, co znacząco poprawiło wydajność chłodzenia lub grzania, zmniejszyło straty energii i koszty eksploatacji oraz zapewniło lepszy komfort cieplny dla konkretnych obszarów sklepu.
  7. Wykonanie nowej instalacji klimatyzacji:
    Wykonano nową instalację klimatyzacji w obszarze biur, kantyny, restauracji oraz w przeszklonym przedsionku sklepu, co znacząco poprawiło komfort pracowników oraz klientów korzystających z restauracji.
  8. Wymiana źródła ciepła:
    Zrezygnowano z ogrzewania kotłami gazowymi na rzecz pompy ciepła. Zainstalowano układ źródła ciepła – pompa ciepła woda/woda + pompa ciepła powietrze/woda, co zwiększyło oszczędności energii, obniżyło koszty uzyskania energii oraz było bardziej przyjazne dla środowiska.
  9. Budowa stacji transformatorowej:
    Wybudowano nową stację transformatorową na potrzeby zasilenia nowych central wentylacyjnych, jednostek klimatyzacji, pomp ciepła oraz całego budynku.


Rezultat:
Protokolarne przekazanie przez inwestora terenu budowy nastąpiło dnia: 07.06.2022 r. W tym dniu przystąpiono do pierwszych prac w zakresie zorganizowania zaplecza budowy i placu składowania materiałów. Dzięki zaangażowaniu ekspertów DEKRA, projekt został zakończony z sukcesem 21.06.2024 r., spełniając wszystkie założone cele. Modernizacja sklepu przyczyniła się do zwiększenia efektywności energetycznej budynku, poprawy warunków pracy i komfortu klientów, a także przedłużenia żywotności obiektu.


Skrupulatna koordynacja i nadzór pozwoliły na terminowe zakończenie projektu, w ramach zaplanowanego budżetu, co potwierdziło profesjonalizm i skuteczność DEKRA w zarządzaniu dużymi inwestycjami budowlanymi.


Zespół:
W ciągu trzech lat pracy nad projektem zaangażowanych było wiele osób na różnych etapach realizacji. W fazie przygotowawczej, podczas konsultacji nad koncepcjami, uczestniczyli przedstawiciele różnych działów oraz doświadczonych firm zewnętrznych, specjalizujących się m.in. w kwestiach przeciwpożarowych, projektowaniu skomplikowanych technologicznie instalacji wentylacyjnych, a także w analizach dotyczących optymalizacji zużycia energii elektrycznej. Faza realizacyjna to już codzienna praca nad weryfikacją postępu prac, jak również jej kontroli i nadzorowaniu.

Zespół DEKRA składał się z dwóch inżynierów budowy, Inspektora Nadzoru w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, dwóch Inspektorów Nadzoru w specjalności sanitarnej (wod-kan, HVAC), Inspektora Nadzoru w specjalności elektrycznej/niskoprądowej/teletechnicznej, Inspektora Nadzoru ds. BHP i prac pożarowo niebezpiecznych, kontrolera kosztów, administratora projektu oraz kierownika zespołu.

Kontakt » Zarządzanie inwestycją

Zarządzanie inwestycją, nadzór inwestorski, kontrola kosztów, koordynacja najemców
@ budownictwo.pl@dekra.com
T. +48.692-033-144

Kontakt dla mediów

Rzecznik Prasowy DEKRA Polska sp. z o.o.
@ rzecznik.pl@dekra.com

Newsletter

Najnowsze informacje wprost do Twojej skrzynki e-mail...